Wiesław
Stojanowski
Trąbka w muzyce orkiestrowej i solowej baroku i
klasycyzmu.
Trąbka jest instrumentem posiadającym bogatą tradycję
w muzyce solowej i zespołowej, sięgającą najdawniejszych udokumentowanych epok
w historii muzyki (starożytność, średniowiecze). Z uwagi na znaczną ewolucję
zarówno budowy instrumentu, jak i osiąganych na nim efektów dźwiękowych nie
sposób zajmować się szczegółowo całością zagadnień związanych z historią trąbki
oraz literatury przeznaczonej na ten instrument. Dlatego też omawianie roli
trąbki w muzyce orkiestrowej i solowej można rozpocząć dopiero od epoki baroku
tj. okresu, w którym trąbka osiąga wysoki stopień doskonałości technicznej oraz
możliwości wyrazowych, stawiających ją w rzędzie najważniejszych ówcześnie
wykorzystywanych instrumentów.
Barok
jest poza tym epoką, w której wykształciła się większość instrumentów
stanowiących podstawę dzisiejszej orkiestry. Stąd też następujące po nim okresy
historyczne aż po dzień dzisiejszy poprzez konsekwentne wykorzystywane stałego,
ciągle udoskonalanego instrumentarium przedstawiają jednolity proces rozwojowy w
zakresie aparatu wykonawczego. Dowodem tego jest obecność muzyki barakowej w
dzisiejszym życiu koncertowym wykonywanej (z małymi wyjątkami) na instrumentach
współczesnych, czego nie można powiedzieć np.: o instrumentalnej muzyce
renesansowej, do odtwarzania której pożądane jest instrumentarium historyczne,
aktualnie nie stosowane powszechnie.
Barokowa
literatura na trąbkę musi być rozpatrywana z uwzględnieniem różnic pomiędzy
trąbką ówczesną a instrumentem XX wieku, również uwzględnić należy odmiany
instrumentu (clarino, tromba principale) stosowane w odmiennych celach
artystycznych. Dochodzi do tego jeszcze swoboda w obsadzie instrumentalnej
dzieła (Przejęta przez kompozytorów wczesnego baroku z epoki renesansu)
sprawiająca, że te same utwory solowe (koncerty, sonaty) były wykonywane prze
różne instrumenty posiadające odpowiednie możliwości techniczne. Przykładem
tego jest wiele koncertów A. Vivaldiego, wykonywanych zarówno na skrzypcach,
jak
i na flecie.
Konsekwencją
tego zjawiska jest fakt, że część utworów z literatury barokowej na trąbkę
dotarła do nas w postaci transkrypcji bez możliwości autorytatywnego
stwierdzenia pierwotnego przeznaczenia na konkretny instrument.
Wątpliwości
co do obsady instrumentalnej nie nastręcza barokowa muzyka orkiestrowa. Rola
trąbki w orkiestrze zostaje jasno i wyraźnie określona przez wykorzystywanie
jej charakterystycznych cech brzmieniowych. Spotykamy się tu z dwoma
zasadniczymi stylami wystąpień solowych trąbki:
– ozdobny, figuracyjny, typowy dla techniki clarino,
– fanfarowo – chorałowy, przeznaczony dla trąbki
principale.
Możliwości
skalowe trąbki ograniczone są przez szereg alikwotowy (trąbka była wtedy
instrumentem naturalnym), jednak wykorzystane zostają przez kompozytorów w
sposób maksymalny. Świadczą o tym m. in. Partie trąbek w muzyce operowej J.
Periego, G. Monteverdiego, J. B. Lully'ego oraz twórczości orkiestrowej G. F.
Händla i J. S. Bacha. Przykładem mogą być tutaj: „Muzyka na wodzie” G. F.
Händla, III Suita D-dur J. S. Bacha czy nawet „Msza h – moll” tegoż
kompozytora.
Szerokie
możliwości barwowe i wyrazowe trąbki sprawiają, że w okresie baroku pojawia sie
ona często jako instrument solowy tak w obsadzie concerto grosso, jak w
koncercie solowym i muzyce kameralnej. Szczytowym osiągnięciem w formie
concerto grosso jest partia trąbki w II Koncercie branderburskim J. S. Bacha,
natomiast jako instrument solowy występuje m. in. w twórczości T. Veraciniego,
G. Tartiniego, G. F. Telemana, G. Torelliego (koncerty) oraz A. Corelliego i H.
Purcella (sonaty solowe).
Dokładne
poznanie literatury barokowej jest jednak utrudnione ze względu na brak
kompletnych wydań dorobku kompozytorów, niemożliwość dotarcia do źródeł
(rękopisy, pierwsze wydania). Także przytoczone nazwiska stanowią skromny wybór z niewątpliwie obfitej
twórczości barokowej.
Partie
solowe w wymienionych utworach przeznaczone są bez wątpienia na trąbkę clarino,
wykorzystują bowiem górny rejestr instrumentu i diatoniczne pochody gamowe,
niemożliwe do wykonania na trąbkach principale. Wyłączyć należy tutaj 'Sonatę d
– moll” A. Corellego jako udowodnioną transkrypcję z innego instrumentu.
Okres
klasycyzmu w porównaniu z epoką poprzednią jest z jednej strony zubożony o zanik
sprawności technicznej clarinistów (odpadają efekty brzmieniowe z tym związane)
a z drugiej wzbogacony o próby uzyskania pełnej skali chromatycznej
instrumentu. Najwyraźniej jest to widoczne w partiach orkiestrowych trąbek,
gdzie obserwujemy przede wszystkim wykorzystanie barwy oraz siły dynamicznej
instrumentu z pominięciem możliwości melodyczno – figuracyjnych. Spotykamy
również powierzanie trąbkom partii tematycznych, mieszczących się jednak w
skali diatonicznej instrumentu naturalnego:
– L. V. Beethoven: V symfonia cz. IV, IX Symfonia cz. IV
W muzyce
solowej okres klasycyzmu zaowocował kilkoma wartościowymi dziełami, w których
kompozytorzy próbują zastosować w praktyce świeżo wynalezione możliwości
osiągnięcia skali chromatycznej (system krąglików, trąbka klapkowa, trąbka
inwekcyjna, trąbka wentylowa). Z literatury koncertowej wymienić tu należy
kompozycje J. K. J. Nerudy (Koncert Es), L. Mozarta, J. Haydna (Koncert Es na
trąbkę klapkową), M. Haydna oraz J. N. Hummla, reprezentującego wprawdzie przełom
epoki klasyczne i romantycznej, jednak w interesującym nas dziele (Koncert Es)
wykazującego bezspornie przewagę klasycznych (forma oraz harmonia dzieła).
W tym
okresie historycznym (początek XIX wieku) do europejskiego dorobku w zakresie
literatury trąbkowej dołączają kompozytorzy polscy, a to za sprawą Karola
Kurpińskiego („Cavatina” na trąbkę i orkiestrę) i Ignacego Dobrzyńskiego („Duo”
na trąbkę i fortepian). Osiągnięcia muzyki polskiej w tym polu będą należały
jednak do następnego rozdziału.
Epoka klasycyzmu
z uwagi na zmianę techniki gry na trąbce (rezygnacja z podziału na clarino i
principale) oraz zastosowanie pełnej skali chromatycznej (najdoskonalszym
sposobem okazał się wentylowy) staje się faktycznie początkiem wypracowywania
współczesnej techniki gry oraz efektów brzmieniowych, stanowi zarazem okres
ustalenia pozycji trąbki w orkiestrze symfonicznej jako instrumentu pełniącego
rolę drugoplanową, uzupełniającą (w przeciwieństwie do epoki baroku),
emancypacja trąbki w tym zakresie dokona się dopiero na przełomie XIX i XX
wieku, w twórczości tzw. modernistów.