V FESTIWAL MUZYCZNY

„Muzyka w zabytkowych kościołach i wnętrzach Księstwa Nyskiego”

Nysa, 19 września - 3 października 2004

_____________________________________________

 

PROGRAM FESTIWALU  

 

powitanie Burmistrza Nysy

 

miejsca koncertów


Niedziela, 19 września, godz. 17.00

Kościół pw. Wniebowzięcia NMP (Rynek Solny)

KONCERT INAUGURACYJNY  

 

Wolfgang Amadeus Mozart

 Ave, verum corpus KV 618

Sancta Maria, mater Dei KV 273

 

Karl Ditters von Dittersdorf  

           Symfonia F-dur „Porwanie Andromedy przez Perseusza”

           (z „Metamorphosen-Sinfonien”)

           Adagio non molto - Presto - Larghetto - Finale. Vivace. Tempo di Minuetto

 

Franz Schubert

           II Msza G-dur D 167

           Kyrie - Gloria - Credo - Sanctus - Benedictus - Agnus Dei

 

Wykonawcy

Karina Muc-Piechocka - sopran

Rafał Bartmiński - tenor

Jacek Ozimkowski - bas

 

Chór Mieszany Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Nysie

Orkiestra Kameralna Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Nysie

 

Stanisław Kosz - dyrygent

Janusz Gajownik - dyrygent

 

Po prezentowanych w ubiegłych latach wielkich dziełach muzyki kościelnej

Wolfganga Amadeusa Mozarta - Requiem, „Trinitatis”-Messe, Mszy „Koronacyjnej”

i Litaniae de venerabilis altaris sacramento - dwie słynne liturgiczne „miniatury”

kompozytora: napisany na kilka miesięcy przed śmiercią motet na uroczystość Bożego Ciała

Ave, verum corpus oraz kilkanaście lat wcześniejszy graduał Sancta Maria, mater Dei.

Koncert zamyka ciesząca się zawsze wielką popularnością wczesna

II Msza G-dur Franza Schuberta - kompozycja „lat przełomu”, łącząca pełne oświeceniowego

blasku i splendoru brzmienie (Gloria!) z nutą intymnego romantycznego liryzmu (Agnus Dei).

A pomiędzy kościelnymi kompozycjami Mozarta i Schuberta - „mitologiczna”

symfonia jednego z mniejszych wiedeńskich klasyków - Karla Ditters von Dittersdorfa,

osnuta na opowiedzianej przez Owidiusza

w Metamorfozach historii uwolnienia Andromedy przez Perseusza...

   

więcej informacji          zdjęcia z próby          zdjęcia z koncertu


Środa, 22 września, godz. 18.30

Seminarium św. Anny - Państwowa Szkoła Muzyczna 

(Rynek Solny)

KONCERT KAMERALNY  

 

Ludwig van Beethoven

           I Trio fortepianowe Es-dur op. 1 nr 1

           Allegro - Adagio cantabile - Scherzo. Allegro assai - Finale. Presto

 

Johannes Brahms

           I Trio fortepianowe H-dur op. 8 (wersja II - 1889)

           Allegro con brio - Scherzo. Allegro molto - Adagio - Allegro

 

Wykonawcy

Joanna Kaniewska - skrzypce

Maciej Młodawski - wiolonczela

Dominik Zabłocki - fortepian

 

Po prezentowanych w ubiegłych latach w Nysie różnorodnych formach

kameralnego muzykowania - duecie kameralnym (sonaty), kwartecie smyczkowym,

kwintecie klarnetowym - czas na trio fortepianowe - jedną z najbardziej reprezentatywnych

dla epoki klasycznej i romantycznej obsadę kameralną...

Wykonawcy - młodzi studenci Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie,

a wśród nich pianista Dominik Zabłocki, niedawny absolwent nyskiej Szkoły Muzycznej

- w kwietniu bieżącego roku uzyskali III nagrodę w prestiżowym

XV Międzynarodowym Międzyuczelnianym Konkursie Zespołów Kameralnych

im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi, przed miesiącem zaś zadebiutowali

na I Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej im. Księżnej Daisy w Książu.

W Nysie wykonają pierwszy „opusowany” utwór Ludwiga van Beethovena

- I Trio Es-dur oraz wspaniałe, monumentalne romantyczne I Trio H-dur Johannesa Brahmsa...

   

więcej informacji         zdjęcia z koncertu


Piątek, 24 września, godz. 18.30

Pałac Biskupi - Muzeum w Nysie (ul. Biskupa Jarosława)

MUZYCZNE PORTRETY  

 

Wojciech Stępień

           „Kiedy pada śnieg...” - poemat na sopran i fortepian do słów Bogdana Czaykowskiego

           Kwartet smyczkowy „Hommage a Dymitr”

           Pieśni liturgiczne na sopran, obój i rożek angielski

           Kyrie - Sanctus - Agnus Dei

 

Stanisław Bromboszcz

           Capriccio na fortepian

           Musica notturna - utwór elektroakustyczny
           Haiku na sopran, skrzypce, dzwonki i fortepian

           Pięć utworów na altówkę i fortepian

 

Wykonawcy

Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska - sopran

Agnieszka Niewiadomska - sopran

Paweł Muszała - skrzypce
Paweł Polak - skrzypce

Elżbieta Mrożek - altówka

Mikołaj Konopelski - wiolonczela

Karolina Zjawiona - obój

Paweł Bajer - rożek angielski

Aleksander Juraszczyk - dzwonki
Grzegorz Niemczuk - fortepian
Stanisław Bromboszcz - fortepian

 

Wojciech Stępień i Stanisław Bromboszcz są niedawnymi absolwentami

Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach;

Stanisław Bromboszcz ukończył w bieżącym roku studia w klasie fortepianu prof. Józefa Stompla,

Wojciech Stępień przed dwoma laty uzyskał dyplom w zakresie teorii muzyki.

W nadchodzącym roku akademickim obaj młodzi muzycy kończyć będą swoje „drugie fakultety”

jako studenci dyplomowego roku w klasie kompozycji profesora Eugeniusza Knapika,

Rektora katowickiej Uczelni. „Autorski” koncert kompozytorski Wojciecha Stępnia

i Stanisława Bromboszcza może być próbą odpowiedzi na pytanie o kształt młodej

muzyki polskiej dziś - u progu XXI wieku, a także: dlaczego „młodzi piszą”,

czym jest dla nich w sztuce Prawda i Piękno, jakie wartości chcą - dźwiękiem - przekazać słuchaczowi...

Jedno jest pewne: poszukując w sztuce „nowego”, nie czynią tego poprzez negację czy bunt,

lecz poprzez świadomy wybór - wpatrzeni w ideały tego wielkiego dziedzictwa,

które wszyscy otrzymaliśmy w spadku po Dawnych Mistrzach...

Obaj młodzi twórcy - stypendyści Ministra Kultury - należą bezsprzecznie

do najbardziej interesujących przedstawicieli młodego pokolenia kompozytorów polskich...

   

więcej informacji         zdjęcia z koncertu


Niedziela, 26 września, godz. 17.00

Kościół pw. św. Piotra i Pawła (ul Bracka)

RECITAL ORGANOWY  

 

Tabulatura Klasztoru św. Ducha w Krakowie (1548)

Tantum ergo Sacramentum

Cristus iam surrexit

Ortus de Polonia  

Tabulatura Jana z Lublina (1540)

Zakłułam się tarniem

Wesół

Rocal fuza  

Tabulatura Łowicka (1580)

Salve Regina  

Warszawska Tabulatura Organowa (XVII wiek)

Toccata tertio toni

Fuga (con improvisatione)  

Jan Podbielski Preludium in d

Georg Böhm

Preludium in C  

Dietrich Buxtehude

Preludium chorałowe Vater unser im Himmelreich (4 wersy)  BuxWV 220  

Johann Sebastian Bach

Fantazja C-dur (niedokończona) BWV 573  

Julian Gembalski

Improwizacja „Fantasia Ecclesiastica”

 

Wykonawca

Julian Gembalski - organy

 

Koncertujący na całym świecie wirtuoz organów, niezrównany mistrz improwizacji

zagra w Nysie na wspaniałych, zabytkowych (1766) organach mistrza z Brzegu - Schaefflera.

Program otwiera antologia polskiej muzyki epoki renesansu i baroku:

utwory zaczerpnięte z czterech polskich tabulatur - zbiorów muzyki organowej,

zapisanych przy użyciu specjalnego systemu notacjyjnego...

Sztuka kompozytorska wielkich mistrzów szkoły północnoniemieckiej

- Georga Böhma i Dietricha Buxtehudego stała się jednym z fundamentów

dzieła Johanna Sebastiana Bacha - młody Bach przebywając w Lüneburgu

wielokrotnie miał okazję słuchać gry Böhma, zaś do Buxtehudego odbył legendarną

podróż z Arnstadt do Lubeki, by słuchać, podziwiać - i terminować...

Tu - muzykę Böhma reprezentuje potężne Preludium in C, Buxtehudego - preludium chorałowe,

ukazujące ścisły związek ówczesnej muzyki organowej z liturgią kościoła ewangelickiego,

zaś Fantazja C-dur BWV 573 Bacha to jedynie ...12 zachowanych taktów autografu...

Dla Juliana Gembalskiego zaledwie „materiał wyjściowy” dla własnej fantazji,

zachowującej wszelkie kanony stylu bachowskiego.

A zarazem „pomost” do ostatniego punktu recitalu: improwizacji-fantazji,

utrzymanej w „stylu kościelnym”...

   

więcej informacji         zdjęcia z koncertu


Środa, 29 września, godz. 18.30

Aula d. Kolegium OO. Jezuitów (ul. Sobieskiego)

KONCERT KAMERALNY

 

Wolfgang Amadeus Mozart

Divertimento B dur KV Anh. 229

           Allegro - Menuetto - Larghetto - Menuetto - Rondo. Allegro

Darius Milhaud

Suite d’après Corrette

           Entrèe et Rondeau - Tambourin - Musette - Sèrènade - Fanfare - Rondeau - Menuets -

           - Le Coucou

Jacques Ibert

Cinq Pieces pour Trio d'anches

           Allegro - Andantino - Allegro vivo - Andante - Allegro marciale

Ludwig van Beethoven

Wariacje na temat „La ci darem la mano”

Erwin Schulhoff

Divertissement

           Ouverture. Allegreto con moto - Burlesca. Allegro molto - Romanzero. Andantino -

           - Charleston. Allegro - Thema con Variazioni e fugato. Andante - Florida. Allegretto -

           - Rondino. Finale. Molto allegro con fuoco

 

Wykonawcy

KRAKOWSKIE TRIO STROIKOWE

Marek Mleczko - obój

Piotr Lato - klarnet

Paweł Solecki - fagot

 

Po ubiegłorocznym nyskim koncercie

Cracow Brass Quintet - Krakowskiego Kwintetu Instrumentów Blaszanych - pora na ...drzewo:

Krakowskie (znów!) Trio Stroikowe tworzą muzycy znakomitej Capelli Cracoviensis,

z wielkim powodzeniem uprawiający także kameralistykę.

W Nysie zaprezentują się w programie zawierającym klasyczne

„komnatowe” kompozycje Mozarta i Beethovena

(na ten sam temat La ci darem la mano swoje słynne fortepianowe wariacje napisał również Chopin!),

a także trzy XX-wieczne kompozycje „suitowe”, wśród których wyróżnia się znakomity

utwór Dariusa Milhauda, oparty na muzyce sławnego mistrza francuskiego baroku - Michela Corrette’a...

 więcej informacji         zdjęcia z koncertu


Piątek, 1 października, godz. 19.00

Kościół pw. św. Dominika (ul. Głowackiego)

W KRĘGU MUZYKI BAROKU  

 

Heinrich Ignaz von Biber

X Sonata „Ukrzyżowanie” z Sonat misteryjnych na skrzypce i basso continuo

Arcangelo Corelli

Sonata triowa G-dur na dwoje skrzypiec i basso continuo op. 4 nr 10

           Adagio (Allegro) (Adagio) - Grave - Tempo di Gavotta

Alessandro Scarlatti

Mia dorinda, mia vita - kantata na sopran, skrzypce i basso continuo

           Recitativo - Aria. Adagio

Francesco Antonio Bonporti

IV Inwencja g-moll z Invenzioni da camera na skrzypce i basso continuo op. 10

           Largo - Baletto - Aria - Corrente

Georg Friedrich Haendel

Mi palpita il cor HWV 132 b - kantata na sopran i basso continuo

           Recitativo et arioso - Recitativo - Aria - Recitativo - Aria

Antonio Vivaldi

III Sonata d-moll na skrzypce i basso continuo

           Preludio - Corrente - Adagio - Giga

Isabella Leonarda

Volo Jesum - motet na sopran, dwoje skrzypiec i basso continuo op. 3 nr 6

 

Wykonawcy

Karolina Brachman - sopran

Zespół Muzyki Dawnej PARNASSOS

Martyna Pastuszka - skrzypce

Adam Pastuszka - skrzypce

Anna Katyńska - wiolonczela

Urszula Jasiecka-Bury - klawesyn

 

Koncert uświetniający przypadający na 1 października „Międzynarodowy Dzień Muzyki”.

Zespół PARNASSOS tworzą młodzi muzycy wykonujący dawną muzykę

na historycznych instrumentach (lub ich kopiach), z poszanowaniem

wszelkich kanonów historycznej sztuki wykonawczej. Członkowie zespołu,

występując wraz z Karoliną Brachman oraz Christophem Barthem,

uzyskali w marcu bieżącego roku II nagrodę na prestiżowym konkursie

muzyki kameralnej „Concerto Barocco” w Wuppertalu (Niemcy).

W programie nyskiego koncertu, w którym wraz z muzykami zespołu PARNASSOS

weźmie udział Karolina Brachman, znajdą się wokalno-instrumentalne

oraz instrumentalne kompozycje epoki baroku - m.in. kantaty Alessandra Scarlattiego

i Georga Friedricha Haendla oraz sonaty Arcangela Corelliego i Antonia Vivaldiego.

   

więcej informacji         zdjęcia z koncertu


Niedziela, 3 października, godz. 17.00

Kościół pw. św. Jakuba i Agnieszki (Rynek Główny)

KONCERT FINAŁOWY  

 

Georg Friedrich Haendel

Koncert organowy B-dur op. 4 nr 6 HWV 294

           Andante allegro - Larghetto (Adagio) - Allegro moderato

„Przybycie Królowej Saby” z oratorium Salomon HWV 67

Koncert organowy g-moll op. 7 nr 5 HWV 310

           Allegro ma non troppo, e staccato 

(Adagio) - Andante larghetto, e staccato (ad libitum) - Menuet - Gavotte

Largo z opery Xerxes HWV 40

Koncert organowy F-dur op. 4 nr 5 HWV 293

Larghetto (Adagio) - Allegro - Alla Siciliana - Presto

 

Wykonawcy

Maciej Babnis - organy

Orkiestra Kameralna Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu

Hubert Prochota - dyrygent

 

Koncerty organowe Georga Friedricha Haendla stanowiły jedną z niezwykłych

atrakcji życia muzycznego w Londynie w latach 30-tych i 40-tych XVIII stulecia - tym bardziej,

że niezrównanym ich interpretatorem był ...sam kompozytor,

który koncertami tymi „wypełniał” antrakty podczas wykonań swoich monumentalnych

oratoriów (nierzadko zresztą materiał muzyczny poszczególnych koncertów nawiązywał

do fragmentów oratoriów). Bliższe stylowi włoskiemu, w znacznej części improwizowane

- ukazują nam jakże inne oblicze organowej muzyki barokowej,

niż monumentalne dzieła Johanna Sebastiana Bacha. A przecież obaj twórcy urodzili się

w Niemczech, w tym samym 1685 roku, niezwykle cenili się nawzajem,

choć ...nigdy jednak nie spotkali... Trzy spośród owych mistrzowskich koncertów Haendla

zabrzmią podczas finałowego wieczoru nyskiego Festiwalu,

zaś pomiędzy koncertami - jako „muzyczne antrakty” - słynne Przybycie królowej Saby

z oratorium Salomon oraz nieśmiertelne Largo

- instrumentalna transkrypcja arii Ombra mai fu z opery Xerxes.

 

więcej informacji          zdjęcia z koncertu


 

Organizator Festiwalu:

Urząd Miejski w Nysie

 

Współorganizatorzy:

Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. Witolda Lutosławskiego w Nysie

Stowarzyszenie „Pro Schola Musica”

Parafia pw. św. Jakuba i Agnieszki w Nysie

 

Kierownik programowy: Stanisław Kosz

Kierownik organizacyjny: Janusz Dąbrowski

Prowadzenie koncertów: Stefan Janik i Stanisław Kosz

 

Opracowanie strony internetowej - Janusz Dąbrowski dabrows@go2.pl

(na podstawie materiałów przygotowanych

przez Stanisława i Krzysztofa Koszów do Katalogu Festiwalu)