V
FESTIWAL MUZYCZNY
„Muzyka
w zabytkowych kościołach i wnętrzach Księstwa Nyskiego”
Nysa,
19 września - 3 października 2004
_____________________________________________
PROGRAM
FESTIWALU
Niedziela,
19 września, godz. 17.00 Kościół
pw. Wniebowzięcia NMP (Rynek Solny) KONCERT
INAUGURACYJNY |
Wolfgang Amadeus Mozart
Ave, verum corpus
KV 618
Sancta Maria, mater Dei
KV 273
Karl
Ditters von Dittersdorf
Symfonia F-dur „Porwanie Andromedy przez Perseusza”
(z „Metamorphosen-Sinfonien”)
Adagio non molto - Presto - Larghetto - Finale. Vivace. Tempo di Minuetto
Franz
Schubert
II Msza G-dur
D 167
Kyrie - Gloria - Credo - Sanctus - Benedictus - Agnus Dei
Wykonawcy
Karina
Muc-Piechocka
- sopran
Rafał
Bartmiński
- tenor
Jacek
Ozimkowski
- bas
Chór
Mieszany Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Nysie
Orkiestra
Kameralna Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Nysie
Stanisław
Kosz
- dyrygent
Janusz
Gajownik -
dyrygent
Po prezentowanych w ubiegłych latach wielkich dziełach muzyki kościelnej
Wolfganga Amadeusa Mozarta - Requiem, „Trinitatis”-Messe, Mszy „Koronacyjnej”
i Litaniae de venerabilis altaris sacramento - dwie słynne liturgiczne „miniatury”
kompozytora: napisany na kilka miesięcy przed śmiercią motet na uroczystość Bożego Ciała
Ave, verum corpus oraz kilkanaście lat wcześniejszy graduał Sancta Maria, mater Dei.
Koncert zamyka ciesząca się zawsze wielką popularnością wczesna
II Msza G-dur Franza Schuberta - kompozycja „lat przełomu”, łącząca pełne oświeceniowego
blasku i splendoru brzmienie (Gloria!) z nutą intymnego romantycznego liryzmu (Agnus Dei).
A pomiędzy kościelnymi kompozycjami Mozarta i Schuberta - „mitologiczna”
symfonia jednego z mniejszych wiedeńskich klasyków - Karla Ditters von Dittersdorfa,
osnuta na opowiedzianej przez Owidiusza
w
Metamorfozach historii uwolnienia
Andromedy przez Perseusza...
więcej informacji zdjęcia z próby zdjęcia z koncertu
Środa,
22 września, godz. 18.30 Seminarium św. Anny - Państwowa Szkoła Muzyczna (Rynek Solny) KONCERT
KAMERALNY |
Ludwig
van Beethoven
I Trio fortepianowe Es-dur
op. 1 nr 1
Allegro - Adagio cantabile - Scherzo. Allegro assai - Finale. Presto
Johannes
Brahms
I Trio fortepianowe H-dur
op. 8 (wersja II - 1889)
Allegro con brio - Scherzo. Allegro molto - Adagio - Allegro
Wykonawcy
Joanna
Kaniewska
- skrzypce
Maciej
Młodawski
- wiolonczela
Dominik
Zabłocki
- fortepian
Po prezentowanych w ubiegłych latach w Nysie różnorodnych formach
kameralnego muzykowania - duecie kameralnym (sonaty), kwartecie smyczkowym,
kwintecie klarnetowym - czas na trio fortepianowe - jedną z najbardziej reprezentatywnych
dla epoki klasycznej i romantycznej obsadę kameralną...
Wykonawcy - młodzi studenci Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie,
a wśród nich pianista Dominik Zabłocki, niedawny absolwent nyskiej Szkoły Muzycznej
- w kwietniu bieżącego roku uzyskali III nagrodę w prestiżowym
XV Międzynarodowym Międzyuczelnianym Konkursie Zespołów Kameralnych
im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi, przed miesiącem zaś zadebiutowali
na I Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej im. Księżnej Daisy w Książu.
W Nysie wykonają pierwszy „opusowany” utwór Ludwiga van Beethovena
-
I Trio Es-dur oraz wspaniałe, monumentalne romantyczne I
Trio H-dur Johannesa Brahmsa...
więcej informacji zdjęcia z koncertu
Piątek,
24 września, godz. 18.30 Pałac
Biskupi - Muzeum w Nysie (ul. Biskupa Jarosława) MUZYCZNE
PORTRETY |
Wojciech
Stępień
„Kiedy pada śnieg...”
- poemat
na sopran i fortepian do słów Bogdana Czaykowskiego
Kwartet smyczkowy „Hommage a Dymitr”
Pieśni liturgiczne
na sopran, obój i rożek angielski
Kyrie - Sanctus - Agnus Dei
Stanisław
Bromboszcz
Capriccio
na fortepian
Musica notturna
- utwór elektroakustyczny
Haiku na sopran, skrzypce,
dzwonki i fortepian
Pięć utworów
na altówkę i fortepian
Wykonawcy
Elżbieta
Grodzka-Łopuszyńska
- sopran
Agnieszka
Niewiadomska
- sopran
Paweł
Muszała -
skrzypce
Paweł Polak - skrzypce
Elżbieta
Mrożek -
altówka
Mikołaj
Konopelski
- wiolonczela
Karolina
Zjawiona -
obój
Paweł
Bajer - rożek
angielski
Aleksander
Juraszczyk
- dzwonki
Grzegorz Niemczuk - fortepian
Stanisław Bromboszcz - fortepian
Wojciech Stępień i Stanisław Bromboszcz są niedawnymi absolwentami
Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach;
Stanisław Bromboszcz ukończył w bieżącym roku studia w klasie fortepianu prof. Józefa Stompla,
Wojciech Stępień przed dwoma laty uzyskał dyplom w zakresie teorii muzyki.
W nadchodzącym roku akademickim obaj młodzi muzycy kończyć będą swoje „drugie fakultety”
jako studenci dyplomowego roku w klasie kompozycji profesora Eugeniusza Knapika,
Rektora katowickiej Uczelni. „Autorski” koncert kompozytorski Wojciecha Stępnia
i Stanisława Bromboszcza może być próbą odpowiedzi na pytanie o kształt młodej
muzyki polskiej dziś - u progu XXI wieku, a także: dlaczego „młodzi piszą”,
czym jest dla nich w sztuce Prawda i Piękno, jakie wartości chcą - dźwiękiem - przekazać słuchaczowi...
Jedno jest pewne: poszukując w sztuce „nowego”, nie czynią tego poprzez negację czy bunt,
lecz poprzez świadomy wybór - wpatrzeni w ideały tego wielkiego dziedzictwa,
które wszyscy otrzymaliśmy w spadku po Dawnych Mistrzach...
Obaj młodzi twórcy - stypendyści Ministra Kultury - należą bezsprzecznie
do
najbardziej interesujących przedstawicieli młodego pokolenia kompozytorów
polskich...
więcej informacji zdjęcia z koncertu
Niedziela,
26 września, godz. 17.00 Kościół
pw. św. Piotra i Pawła (ul Bracka) RECITAL
ORGANOWY |
Tabulatura
Klasztoru św. Ducha w Krakowie
(1548)
Tantum
ergo Sacramentum
Cristus
iam surrexit
Ortus
de Polonia
Tabulatura
Jana z Lublina
(1540)
Zakłułam się tarniem
Wesół
Rocal fuza
Tabulatura
Łowicka
(1580)
Salve Regina
Warszawska
Tabulatura Organowa
(XVII wiek)
Toccata tertio toni
Fuga (con improvisatione)
Jan Podbielski Preludium in d
Georg
Böhm
Preludium in C
Dietrich
Buxtehude
Preludium chorałowe Vater
unser im Himmelreich (4 wersy) BuxWV
220
Johann
Sebastian Bach
Fantazja
C-dur (niedokończona) BWV 573
Julian
Gembalski
Improwizacja
„Fantasia Ecclesiastica”
Wykonawca
Julian
Gembalski
- organy
Koncertujący na całym świecie wirtuoz organów, niezrównany mistrz improwizacji
zagra w Nysie na wspaniałych, zabytkowych (1766) organach mistrza z Brzegu - Schaefflera.
Program otwiera antologia polskiej muzyki epoki renesansu i baroku:
utwory zaczerpnięte z czterech polskich tabulatur - zbiorów muzyki organowej,
zapisanych przy użyciu specjalnego systemu notacjyjnego...
Sztuka kompozytorska wielkich mistrzów szkoły północnoniemieckiej
- Georga Böhma i Dietricha Buxtehudego stała się jednym z fundamentów
dzieła Johanna Sebastiana Bacha - młody Bach przebywając w Lüneburgu
wielokrotnie miał okazję słuchać gry Böhma, zaś do Buxtehudego odbył legendarną
podróż z Arnstadt do Lubeki, by słuchać, podziwiać - i terminować...
Tu - muzykę Böhma reprezentuje potężne Preludium in C, Buxtehudego - preludium chorałowe,
ukazujące ścisły związek ówczesnej muzyki organowej z liturgią kościoła ewangelickiego,
zaś Fantazja C-dur BWV 573 Bacha to jedynie ...12 zachowanych taktów autografu...
Dla Juliana Gembalskiego zaledwie „materiał wyjściowy” dla własnej fantazji,
zachowującej wszelkie kanony stylu bachowskiego.
A zarazem „pomost” do ostatniego punktu recitalu: improwizacji-fantazji,
utrzymanej
w „stylu kościelnym”...
więcej informacji zdjęcia z koncertu
Środa,
29 września, godz. 18.30 Aula
d. Kolegium OO. Jezuitów (ul. Sobieskiego) KONCERT KAMERALNY |
Wolfgang
Amadeus Mozart
Divertimento
B dur
KV Anh. 229
Allegro - Menuetto - Larghetto - Menuetto - Rondo.
Allegro
Darius
Milhaud
Suite
d’après Corrette
Entrèe et Rondeau - Tambourin - Musette - Sèrènade -
Fanfare - Rondeau - Menuets -
- Le Coucou
Jacques
Ibert
Cinq Pieces pour Trio d'anches
Allegro - Andantino - Allegro vivo - Andante - Allegro marciale
Ludwig
van Beethoven
Wariacje na temat „La ci darem la mano”
Erwin
Schulhoff
Divertissement
Ouverture. Allegreto con moto - Burlesca.
Allegro molto -
Romanzero. Andantino -
- Charleston. Allegro
- Thema con Variazioni e fugato. Andante - Florida. Allegretto
-
- Rondino.
Finale. Molto allegro con fuoco
Wykonawcy
KRAKOWSKIE
TRIO STROIKOWE
Marek
Mleczko -
obój
Piotr
Lato -
klarnet
Paweł
Solecki -
fagot
Po ubiegłorocznym nyskim koncercie
Cracow Brass Quintet - Krakowskiego Kwintetu Instrumentów Blaszanych - pora na ...drzewo:
Krakowskie (znów!) Trio Stroikowe tworzą muzycy znakomitej Capelli Cracoviensis,
z wielkim powodzeniem uprawiający także kameralistykę.
W Nysie zaprezentują się w programie zawierającym klasyczne
„komnatowe” kompozycje Mozarta i Beethovena
(na ten sam temat La ci darem la mano swoje słynne fortepianowe wariacje napisał również Chopin!),
a także trzy XX-wieczne kompozycje „suitowe”, wśród których wyróżnia się znakomity
utwór
Dariusa Milhauda, oparty na muzyce sławnego mistrza francuskiego baroku -
Michela Corrette’a...
więcej informacji zdjęcia z koncertu
Piątek,
1 października, godz. 19.00 Kościół
pw. św. Dominika (ul. Głowackiego) W
KRĘGU MUZYKI BAROKU |
Heinrich
Ignaz von Biber
X Sonata „Ukrzyżowanie”
z Sonat misteryjnych na skrzypce i
basso continuo
Arcangelo
Corelli
Sonata
triowa G-dur na dwoje skrzypiec i basso continuo op. 4 nr 10
Adagio (Allegro) (Adagio) - Grave - Tempo di Gavotta
Alessandro
Scarlatti
Mia
dorinda, mia vita - kantata na sopran, skrzypce i basso continuo
Recitativo - Aria. Adagio
Francesco
Antonio Bonporti
IV
Inwencja g-moll z Invenzioni da
camera na skrzypce i basso continuo op. 10
Largo
- Baletto - Aria - Corrente
Georg
Friedrich Haendel
Mi
palpita il cor
HWV 132 b - kantata na sopran i basso continuo
Recitativo
et arioso - Recitativo - Aria - Recitativo - Aria
Antonio
Vivaldi
III
Sonata d-moll na skrzypce i basso continuo
Preludio - Corrente - Adagio - Giga
Isabella
Leonarda
Volo
Jesum - motet na sopran, dwoje skrzypiec i basso continuo op. 3 nr 6
Wykonawcy
Karolina
Brachman
- sopran
Zespół
Muzyki Dawnej PARNASSOS
Martyna
Pastuszka
- skrzypce
Adam
Pastuszka
- skrzypce
Anna
Katyńska
- wiolonczela
Urszula
Jasiecka-Bury
- klawesyn
Koncert uświetniający przypadający na 1 października „Międzynarodowy Dzień Muzyki”.
Zespół PARNASSOS tworzą młodzi muzycy wykonujący dawną muzykę
na historycznych instrumentach (lub ich kopiach), z poszanowaniem
wszelkich kanonów historycznej sztuki wykonawczej. Członkowie zespołu,
występując wraz z Karoliną Brachman oraz Christophem Barthem,
uzyskali w marcu bieżącego roku II nagrodę na prestiżowym konkursie
muzyki kameralnej „Concerto Barocco” w Wuppertalu (Niemcy).
W programie nyskiego koncertu, w którym wraz z muzykami zespołu PARNASSOS
weźmie udział Karolina Brachman, znajdą się wokalno-instrumentalne
oraz instrumentalne kompozycje epoki baroku - m.in. kantaty Alessandra Scarlattiego
i
Georga Friedricha Haendla oraz sonaty Arcangela Corelliego i Antonia Vivaldiego.
więcej informacji zdjęcia z koncertu
Niedziela,
3 października, godz. 17.00 Kościół
pw. św. Jakuba i Agnieszki (Rynek Główny) KONCERT
FINAŁOWY |
Georg
Friedrich Haendel
Koncert
organowy B-dur op. 4 nr 6 HWV 294
Andante allegro - Larghetto (Adagio) - Allegro moderato
„Przybycie Królowej Saby” z
oratorium Salomon
HWV 67
Koncert
organowy g-moll op. 7 nr 5 HWV 310
Allegro ma non troppo, e staccato
(Adagio) - Andante larghetto, e
staccato (ad libitum) - Menuet - Gavotte
Largo z opery Xerxes
HWV
40
Koncert
organowy F-dur op. 4 nr 5 HWV 293
Larghetto
(Adagio) - Allegro - Alla Siciliana - Presto
Wykonawcy
Maciej
Babnis -
organy
Orkiestra
Kameralna Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu
Hubert
Prochota -
dyrygent
Koncerty organowe Georga Friedricha Haendla stanowiły jedną z niezwykłych
atrakcji życia muzycznego w Londynie w latach 30-tych i 40-tych XVIII stulecia - tym bardziej,
że niezrównanym ich interpretatorem był ...sam kompozytor,
który koncertami tymi „wypełniał” antrakty podczas wykonań swoich monumentalnych
oratoriów (nierzadko zresztą materiał muzyczny poszczególnych koncertów nawiązywał
do fragmentów oratoriów). Bliższe stylowi włoskiemu, w znacznej części improwizowane
- ukazują nam jakże inne oblicze organowej muzyki barokowej,
niż monumentalne dzieła Johanna Sebastiana Bacha. A przecież obaj twórcy urodzili się
w Niemczech, w tym samym 1685 roku, niezwykle cenili się nawzajem,
choć ...nigdy jednak nie spotkali... Trzy spośród owych mistrzowskich koncertów Haendla
zabrzmią podczas finałowego wieczoru nyskiego Festiwalu,
zaś pomiędzy koncertami - jako „muzyczne antrakty” - słynne Przybycie królowej Saby
z oratorium Salomon oraz nieśmiertelne Largo
-
instrumentalna transkrypcja arii Ombra mai
fu z opery Xerxes.
więcej informacji zdjęcia z koncertu
Organizator
Festiwalu:
Urząd
Miejski w Nysie
Współorganizatorzy:
Państwowa
Szkoła Muzyczna I i II st. im. Witolda Lutosławskiego w Nysie
Stowarzyszenie
„Pro Schola Musica”
Parafia
pw. św. Jakuba i Agnieszki w Nysie
Kierownik
programowy: Stanisław Kosz
Kierownik
organizacyjny: Janusz Dąbrowski
Prowadzenie
koncertów: Stefan Janik i Stanisław Kosz
Opracowanie strony internetowej - Janusz Dąbrowski dabrows@go2.pl
(na podstawie materiałów przygotowanych
przez Stanisława i Krzysztofa Koszów do Katalogu Festiwalu)